In de zeventiende eeuw was Amsterdam een machtige handelsmetropool en de belangrijkste stad van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Vanaf 1648 besloot het stadsbestuur een nieuw stadhuis te bouwen dat de rijkdom en macht van Amsterdam onderstreepte en een monument voor de vrede moest zijn: het ‘Achtste Wereldwonder’. Het gebouw werd versierd met schilderijen en beeldhouwwerken van toonaangevende kunstenaars als Ferdinand Bol, Govert Flinck en Artus Quellinus.
Tijdens de interactieve rondleiding worden studenten uitgedaagd met prikkelende doordenkvragen en creatieve kijkopdrachten. Zo ontdekken zij zelf de betekenis van beelden en schilderijen en leren zij meer over burgerlijk bestuur, stedelijke cultuur en het dagelijks leven in de Republiek, in de tijd van regenten en vorsten.
Leerdoelen:
- Inzicht krijgen in de rol van Amsterdam als machtscentrum en handelsstad in de 17e eeuw.
- Begrijpen hoe kunst en architectuur werden ingezet om macht, idealen en identiteit van de stad uit te drukken.
- Kunstwerken analyseren en interpreteren aan de hand van vorm, symboliek en historische context.
- Verbindingen leggen tussen geschiedenis, stedelijke cultuur en visuele representatie.
- Kritisch nadenken over hoe beeldtaal gebruikt wordt om maatschappelijke en politieke waarden over te brengen.