
In de zeventiende eeuw was Amsterdam een machtige handelsmetropool en de belangrijkste stad van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Het stadsbestuur besloot vanaf 1648, het jaar van de Vrede van Münster, een nieuw stadhuis te bouwen dat de macht van Amsterdam moest onderstrepen en tegelijk een monument voor de vrede zou zijn – een ‘Achtste Wereldwonder’.

Het interieur is rijk gedecoreerd met schilderijen en beeldhouwwerk van beroemde kunstenaars uit die tijd, zoals Ferdinand Bol, Govert Flinck en Artus Quellinus.
Tijdens deze interactieve rondleiding worden leerlingen uitgedaagd met prikkelende doordenkvragen en creatieve kijkopdrachten. Zo ontdekken ze zelf de betekenis van beelden en schilderijen en leren ze meer over burgerlijk bestuur en stedelijke cultuur in de Republiek, de tijd van regenten en vorsten.

Deze interactieve rondleiding past zowel binnen het kunst- als geschiedeniscurriculum en is ook te boeken als examenrondleiding (90 min) ter voorbereiding op het eindexamen Kunst Algemeen.
Leerdoelen:
- Inzicht krijgen in de rol van Amsterdam als machtscentrum in de Republiek en de betekenis van het stadhuis als symbool van macht en vrede.
- Kunst en beeldtaal analyseren en interpreteren, met aandacht voor stijl, techniek en symboliek van 17e-eeuwse kunstenaars.
- Reflecteren op de relatie tussen bestuur, stedelijke cultuur en burgerschap in historisch perspectief.
- Creatief en kritisch denken oefenen via doe- en kijkopdrachten.