
Het Koninklijk Paleis, gebouwd vanaf 1648 als stadhuis van Amsterdam, bood ruimte aan burgemeesters, raadsleden, rechters en andere ambtenaren. In de paleiszalen hingen schilderijen boven de schoorsteenmantels, zogenaamde ‘schoorsteenstukken’, gemaakt door bekende en minder bekende kunstenaars.
Deze kunstwerken waren niet slechts decoratief; elk verhaal – afkomstig uit de Bijbel of de klassieke oudheid – gaf wijze lessen over hoe een bestuurder zich moest gedragen. Studenten onderzoeken deze verhalen en reflecteren op de manier waarop waarden en normen door middel van kunst werden doorgegeven. Zo koppelen zij historische lessen aan vragen over goed bestuur, advies vragen en de omgang met kwetsbare groepen in de samenleving van nu.
Leerdoelen:
- Historische verhalen analyseren en vertalen naar reflectie op hedendaags burgerschap.
- Kritisch nadenken over vragen zoals: Wat maakt een goede bestuurder? Hoe ga je om met advies en verantwoordelijkheid? Hoe behandel je kwetsbare groepen in de samenleving?
- Verbindingen leggen tussen historische context, kunstwerken en actuele maatschappelijke vraagstukken.
- Actief deelnemen aan dialoog en reflectie over waarden, normen en burgerschap.